26 januari

Vecka 40
Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Vad som egentligen startar en förlossning är fortfarande ett mysterium, vissa tror att det är barnet som bestämmer när det är dags att komma ut.
Nu kan trycket bli så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen. Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.

Barnet: Barnet är redo att möta omvärlden, 92% av alla barn föds mellan vecka 38-42.



Nu är det endast 6 dagar kvar till beräknad förlossning, men tror mer och mer att jag kommer gå över. Dagen har jag spenderat med min syster hos mormor. Sen lagade vi mat och jag har också städat toaletten. Funderar på att åka till Ikea imorgon men det tyckte inte alla haha. Men det är såååå tråkigt här hemma vill göra ngt. Och på så sätt kanske jag kan sluta tänka på när bebisen kommer. :D.. Vad tycker ni ska jag åka? tar ca en timme hem.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Ja fast man kunde inte se hela samtidigt så fick se ett ben där osv haha =D men jag fick i af se hur den rörde sig även fast jag inet känner något =P å moderkakan låg bakom så jag förstod inte alls varför jag inte kände =P men bebisen mår ju bra så då blir jag lugn :) ska ju till min vanliga BM på torsdag också så det är ju skönt =)

2009-01-27 @ 05:26:32
URL: http://mellemus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0