Vecka 31

Vecka 31 -
Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av t.ex stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som t.ex att gå i trappor och bära tunga saker.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan 8 cm i diameter och fötterna knappt 6 cm. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.
 från familjeliv,.

idag känner jag mig helt väck började med att jag inte kunde sova igår kväll efter en timme tröttnade jag och frågade om daniel kunde komma och lagga  sig och det kunde han :D..så fort han kom och la sig somnade jag självklart..haha. men efter många kissfärder på toa. så började Molly bli pigg så vid fyra var det nära att daniel fick en kruka i huvudet..nu ska dom sättas fast. efter det hör jag att hon är uppe på byrån i datarummet vilket hon inte får, så upp och skälla på henne,kissa.försöka sova. men hon fortsätter och jag blir pigg så blir inte så mkt sovande efter det :(. jobbigt inlägg jag vet men var tvungen att skriva av mig :p.Nu ska jag strax till Mvc och se om jag växt ngt :p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0